lördag 6 december 2008

Update!!!

Måns har vattkoppor, det började i tisdags. Från början var det inte så många blåsor, men igår och inatt har det börja dyka upp en hel del. Förutom blåsorna är han som vanligt, ingen feber och ännu ingen klåda men det lär väl komma.

I tisdags var jag på IKEA, hittade en fin tv-bänk från serien BESTÅ:(Bild lånad från IKEA.se)
Den är uppsatt och på plats, men för tillfället är där inga saker i eller på den. På måndag ska vi köpa ny dvd, och får Tobbe bestämma så blir det ett hemmabiopaket:. Det som är bra är ju att man både kan kolla på film och lyssna på musik, så han får nog som han vill.

I veckan har vi hunnit med att baka lussebullar, jag brukar göra efter detta receptet och tycker att de blir saftiga och goda.

Har även bakat saffransskorpor(något misslyckade för Måns hade satt på undervärme), använde mig av detta receptet:
SAFFRANSKORPOR.
120 g sötmandel
1g saffran + 1 sockerbit
2 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk salt
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g hackad blockchoklad

Till pensling: 1 ägg


1.Sätt ugnen på 175 grader. Mal 1/3 av mandeln fint och grovhacka resten. Stöt saffran med en sockerbit.
2.Blanda mandeln, ägg, socker, saffran och salt.
3.Tillsätt 3 dl av mjölet blandat med bakpulver, sedan chokladen, lätt mjölad och resten av mjölet lite i taget.
4.Rulla ut två längder lika långa som plåten, lägg på bakplåtspapper. Pensla med äggvita.
5.Grädda mitt i ugnen 20-25 min.
6.Skär längderna i sneda skorpbitar och torka dem i 100 grader 50-60 min.
LYCKA TILL!!!!


Näpp, nu får jag ta och göra lite nytta, ha en skön helg!!

2 kommentarer:

Marina sa...

Vattenkoppor hade Erica o Oscar för nästan två år sedan. Alltså som ganska stora. Inte kul! Bättre att ha det när dom är små. Hoppas han klarar sig ganska lindrigt.
Lussekatter, mmmm.....HA en skön helg trots jobb.

Anonym sa...

här ska också bakas lussekatter i helgen. såååå gott!
kan bara rekomendera home-cinema, perfekt att ha allt i ett. vårt är just nu kaputt men ska lagas förhoppningsvis snart. vi kommer förrästen att dyka upp den 20:e, lördagen innan julafton. hem åker vi igen den 26:e. längtar!